Geen producten (0)

Hoe zit het nou met de elektrische step in Nederland?

 

De kans is groot dat je in Nederland wel eens een elektrische step hebt zien rijden. De steps worden hier veel gebruikt voor "the last mile". Dit houdt in dat als je bijvoorbeeld met de trein naar werk gaat het laatste stukje vanaf het station naar werk de step kan gebruiken. Dit komt omdat de step makkelijker opvouwbaar en draagbaar is dan bijvoorbeeld een vouwfiets. Dit betekent echter nog niet dat het legaal is om te doen. De meeste elektrische steps zijn namelijk nog steeds illegaal in Nederland.

 

 

In veel landen om ons heen is de elektrische step wel legaal. Doordat Nederland de strengste eisen ter wereld heeft is het hier nog niet mogelijk om de step te berijden op openbare weg. Deze strengere eisen zijn ontstaan door het tragische ongeluk van de Stint in 2018. Toch zijn er een paar elektrische steps die wel legaal zijn in Nederland. Deze steps hebben vaak veel overeenkomsten met een scooter of zijn voorzien van trapondersteuning, dit is hetzelfde idee als een elektrische fiets waar je niet vooruitkomt zonder zelf wat te doen. 

Toch kan de elektrische step in Nederland wel handig zijn. Bedrijfsmatig worden ze vaak gebruikt in grotere bedrijfspanden om je snel van de ene zijde naar de andere zijde te verplaatsen. Ze mogen namelijk wel op eigen terrein gebruikt worden. Veel consumenten gebruiken de steps wel op openbare weg omdat het een zeer handig vervoersmiddel is met een hoge fun factor. Hierbij loop je wel het risico op een boete van €300 of inbeslagname van het elektrische vervoersmiddel. 

 

Toekomst

 

De toekomst van de elektrische step in Nederland is nog onbekend. Aangezien wij het enige land in West-Europa zijn waar de step nog niet is toegestaan, zal het niet heel lang meer moeten duren voor hier verandering in komt. In de landen waar het nu wel is toegestaan wordt er in de grotere steden veel gebruik gemaakt van de deelstep, bijvoorbeeld de steps van Lime en Bird. Dit is een fantastisch idee met 1 groot nadeel, er wordt vaak roekeloos op gereden. Dit is dan ook waar Nederland bang voor is, dat de consument door het roekeloze rijden meer ongevallen veroorzaakt.  

Minister van Nieuwenhuizen heeft inmiddels een toelatingskader LEVs opgesteld en deze zal voor het zomerreces naar de Kamer worden gestuurd. Hierin is gekozen voor het Duitse model waar voldaan moet worden aan een kenteken en WAM verzekering, hierdoor kunnen alleen elektrische steps worden toegelaten, overige LEVs worden hierin totaal uitgesloten. Wij pleiten zelf voor het Belgische model, hierbij worden LEVs gelijk gesteld aan elektrische fietsen. Samen met Wybren van Haga(FvD) hebben wij daarom Kamervragen opgesteld in de hoop minister van Nieuwenhuizen over te halen om voor het Belgische model te kiezen. (vragen hier te downloaden) Helaas heeft dit niet voor verandering gezorgd. Onze enige hoop is gevestigd op de Kamer dat zij instemmen voor het Belgische model en niet luisteren naar minister van Nieuwenhuizen, maar wij achten deze kans vrij klein.  

 

Regels in Nederland

 

De strenge regels in Nederland zorgen er dus voor dat het bijna onmogelijk is om de elektrische step goed te laten keuren voor de openbare weg. Momenteel zijn dit de eisen die er worden gesteld aan de elektrische steps die wel toegestaan zijn in Nederland en de kans is dus ook groot dat dit ook gaat gelden voor de steps van Ninebot en Xiaomi zodra ze legaal worden. 

De RDW bestempeld een elektrische step als bijzondere bromfiets. Dit zijn de regels voor het besturen van een e-step in Nederland:

  • Je moet als bestuurder minimaal 16 jaar oud zijn
  • Je dient in sommige gevallen in het bezit te zijn van een rijbewijs
  • Als bestuurder dien je een helm te dragen boven een maximumsnelheid van 25 km/h
  • De elektrische step moet verzekerd zijn
  • De bestuurder moet in het verkeer zoveel mogelijk rechts houden
  • Wanneer er een (brom)fietspad is, moet je daar rijden
  • Voordat je officieel met een elektrische step buiten mag rijden, moet deze in Nederland worden toegelaten op basis van Europese regelgeving.

Om te zorgen dat elke e-step veilig op de openbare weg gebruikt kan worden, dient deze aan bepaalde wet- en regelgeving te voldoen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), die dit soort innovaties beoordeelt, heeft de ‘Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen’ opgesteld. Deze regel is in het leven geroepen om elektrische steps te keuren voor deze op de markt komen.

 

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.