Geen producten (0)

 

Het ontstaan van Trek.

 

Een bescheiden begin

Toen ik twaalf jaar oud was, kwam mijn vader op een avond thuis van zijn werk en riep dat we fietsen zouden gaan kopen. Hij en ik zouden een fietstoer gaan doen.

 

Ik zei: "Oké, pap."

 

Toen we naar de winkel reden om fietsen te gaan uitzoeken, vertelde m'n vader dat hij een man had ontmoet die Bevil Hogg heette, een Zuid-Afrikaan die een fietswinkel had in Madison, Wisconsin. Bevil zocht iemand die in zijn winkel wilde investeren. Ik dacht meer aan mijn nieuwe fiets en hoorde niet echt wat hij zei. We kochten twee fietsen, een paar fietstassen en een paar kaarten. Mijn vader kondigde aan dat we een week later zouden gaan fietsen van Beaver Lake - waar we woonden - naar Fond du Lac en terug.

 

Dat is een prachtige rit door de heuvels en valleien van de regio Kettle Moraine. Ik denk dat ik nooit meer dan toertjes van 15 kilometer op mijn fiets had gereden en nu zouden we ineens meer dan 100 kilometer op een dag gaan doen. Ik kan me weinig van deze trip herinneren, behalve dat ik ben gevallen op een spoorwegovergang en dat we op het einde van de eerste dag op hele drukke wegen reden en ik bijna door een vrachtwagen van de weg werd gedrukt. Op de tweede dag van onze tweedaagse reis stopten we bij een bar buiten het dorp Monches. Ik dronk limonade en mijn vader nam een paar biertjes voordat we terug op de fiets stapten en richting huis reden. We hadden een geweldige tijd.

Niet lang na deze toer vertelde mijn vader me dat hij samen met Bevil een fietsenwinkel had gekocht in Madison, met de naam Stella Bike Shop. Mijn vader was een zakenman in hart en nieren en was altijd op zoek naar mogelijkheden. Het was puur toeval dat hij Bevil Hogg ooit had ontmoet in een vliegtuig en vanaf dat moment besloot mijn vader zijn interesse in fietsen verder te ontwikkelen.

Na de eerste winkel in Madison openden ze al snel een tweede Stella Bicycle Shop in Champaign, in de staat Illiois. Mijn vader dacht altijd groot en zijn idee was om door het hele land een keten van fietswinkels te beginnen in universiteitssteden. Er was echter één probleem. Het lukte niet. De winkels draaiden verlies en Bevil en mijn vader sloten de winkels in de herfst van 1975. Mijn vader en Bevil leerden dat om succesvol te zijn, je niet gewoon een willekeurig merk kon verkopen. Ze hadden iets speciaals nodig. Geen van de goede merken was op dat moment te koop dus hun oplossing was om dan zelf maar een fietsenmerk te beginnen.

Niemand bouwde echt goede fietsen in de Verenigde Staten. Bevil vond dat ze daarom in plaats van een detailhandelaar te zijn, zelf hoogwaardige fietsen in de VS moesten gaan bouwen. Schwinn verkocht veel goedkope fietsen en kinderfietsen en er waren enkele hoogwaardige Europese merken te verkrijgen, maar vanaf het middensegment tot aan het topsegment was er geen enkele fiets die in de VS werd gemaakt. Het was een uniek idee en iets totaal nieuws.

John Burke
President, Trek Bicycle

 

 

Met een paar biertjes erbij

We spoelen de tijd vooruit naar de winter van 1975. Twee heren treffen elkaar in een schaars verlichte bar in een klassieke Wisconsin supper club met de naam The Pine Knoll. Voor zover het Trek-oprichters Dick Burke en Bevil Hogg betrof, deden ze niets anders dan wat een geliefd ritueel is bij het bedrijfsleven in Wisconsin. Vrienden en zakenpartners komen bij elkaar voor een drankje om na te kaarten over wat er die dag gebeurd is, de toekomst te bespreken en goede en slechte ideeën uit te wisselen. Met een paar biertjes erbij zijn de mannen zwaar in gesprek over de naam van hun toekomstige fietsonderneming. Hogg was voorstander van de naam Kestrel, genoemd naar een roofvogel. Burke had voorkeur voor de naam Trek omdat het een beeld opriep van reizen en avontuur. Hij moet hebben geweten dat er iets bijzonders met dat woord was, iets dat een lang leven beschoren was en vrijheid, kwaliteit en iets avontuurlijks in zich bergt.

Trek was altijd al meer dan gewoon een naam. Vanaf het begin was het een optelsom van waarden.

 

 

 

 

 

Born in a barn

Trek was altijd al meer dan gewoon een naam. Vanaf het begin was het een optelsom van waarden.

Enkele maanden later in het voorjaar van 1976 begonnen deze twee visionairs in het zuiden van Wisconsin in een oude schuur die halverwege hun huizen in Madison en Milwaukee gelegen was, met he bouwen van fietsen van uitzonderlijke klasse. Hier, in de geografisch aantrekkelijk gelegen stad Waterloo, begon hun droom werkelijkheid te worden.
Toen de schuur zijn deuren opende in 1976, stonden er vijf werknemers op de loonlijst. In het eerste jaar produceerde Trek 904 Touring-frames. Stalen buizen met lugs, gelast met zilver, hand gebouwd en zorgvuldig met de hand gelakt.

Er werd een voedingsbodem van vakmanschap en rebellie gecreëerd bij dit jonge Amerikaanse bedrijf. Elke bocht en elke las werd met een bepaald doel gemaakt waarbij elk nauwkeurig geproduceerd frame brak met de traditie dat alleen in Europa goede fietsen werden gemaakt. Trek was bezig om die gedachtegang voorgoed te doorbreken.

Tegenwoordig staat het hoofdkwartier van Trek anderhalve kilometer verwijderd van de originele schuur en in een veel groter gebouw. Hoewel Trek de oude schuur is ontgroeid is elke fiets die we maken nog steeds een eerbetoon aan de basisprincipes van destijds.

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.